Magyarországon a pandémia előtt a turizmus a GDP 8,5 százalékát adta. Ugyanekkor Thaiföldön ez a szám 11,5 százalék volt, ugyanekkor. Egy kis merészséggel kijelenthető, hogy a tapasztalt szállodai dolgozók tekintetében Thaiföld jobban áll, mint Magyarország, különösen, hogy Magyarországról tömegesen vándorolnak ki a képzett szállodai dolgozók. És az is igaz, hogy éttermek tekintetében, az utcai kifőzdéktől kezdve a nagy éttermek konyhájáig, szintén nagy a választék Thaiföldön, így számtalan thai dolgozó eleve ez irányú tapasztalattal érkezik. Ebből a szempontból jó merítés az ország.
Thaiföldről hozzánk elsősorban konyhai kisegítő és szállodai takarító pozícióba érkeznek, ha a vendéglátás szektort vizsgáljuk. Alap angol nyelvtudás legtöbbször elvárás, illetve vannak olyan pozíciók, ahol a fizikai rátermettséget is vizsgáljuk. Egy mosogató, egy mosodás sok kilogrammot mozgat egy nap, nem lenne jó, ha a túlterhelés miatt váratlanul feladnák a munkát. Ugyanezen okból bírnia kell a terhelést a mosogatónak, és minden olyan pozíciónak, ahol a fizikai terhelés állandó vagy időnként kiemelkedő.
De sokak fejében megfordul, hogy miként lehet velük együtt dolgozni? Milyen tapasztalataink vannak a vendéglátás terén?
Ezzel kapcsolatban nemsokára közzéteszünk esettanulmányokat, ahol mindenki saját szemével győződhet meg arról, hogyan illeszkednek be a thaiok. Ha röviden kellene válaszolnunk, azt mondanánk: remekül. Sokan találták meg a számításukat a vendéglátásban olyan thaiok is, akik alapesetben nem emiatt jöttek. Nem egy olyan példánk van, amikor a konyhai kisegítőből egyre elismertebb munkatárs lett, és a főzésben is nagy sikereket ért már el Budapesten.
A thaiok másként működnek, mint az európai munkavállalók, és aki ezeket a különbségeket ismeri, annak nagy előnye van.
A thaiok például simán le tudnak húzni egy monoton, repetitív munkát 12 órán keresztül úgy, hogy csak utasítást hajtanak végre. Ha pedig egy már ott dolgozó thai betanítja őket, akkor elvárható, hogy minden flottul fog menni szinte az első perctől kezdve. És tudunk bőven olyan példát, amikor a thai dolgozó bizonyított, és szeretett volna fejlődni, végül pedig egyre fontosabb feladatokat bíztak rá a konyhán vagy a szállodában, amiket sikerrel teljesített.
Ami még fontos, hogy az első pillanattól meg kell fogalmazni nekik az elvárást. A folyamatos terhelést itt nem úgy kell elképzelni, mint ahogy elsőre gondolnánk: a cél első nap is a maximális teljesítmény. Ha nem sikerül, nem baj, biztatjuk, hogy jobban is fog ez menni, de ők szeretik látni, hogy mi a cél. És azt el is érik.
Ami nagyon fontos, és talán a legfontosabb válasz arra a kérdésre, hogy miért pont thaiokat ajánlunk: a mosoly. A világ felé mutatott arc nagyon fontos a thai kultúrában, a durvaság, szemtelenség elképzelhetetlen az ő szemükben. A segítőkészség viszont maximális: ha az egyik dolgozó végzett, a másik még nem, akkor az első odamegy segíteni a másodiknak. Nincs bennük rosszindulat, gyanakvás, és igyekeznek a lehető legkevésbé terhére lenni a munkaadóknak.
Sokszor ez annyira igaz, hogy érdemes odafigyelni rájuk: néha a problémáikat sem kommunikálják kellő időben. Nem kell attól tartani, hogy feleslegesen panaszkodni fognak, a visszajelzéseiket ezért érdemes komolyan venni.
Legutóbbi hozzászólások