A szállodaipar talán elsőként, és igen intenzíven megérezte a munkaerőhiányt. Ahogy a távol-keleti munkavállalók, és a velük való közös munka hétköznapi jelenséggé vált, úgy csökkent a nyomás. Azonban az új helyzet egyre többször követelte meg a munkaadótól is, hogy másként tekintsen a saját munkahelyének feladatköreire. Ez nem csak a szállodáknál figyelhető meg: a munkakörök lassan az adottságokhoz alakulnak, és ez nagy hatással lehet a szállodákra is.

Görög Rudolf, a Work&Smile társtulajdonosa 23 év szállodaigazgatói tapasztalattal pontosan látta, hogy a szállodák honnan indultak, és hová jutottak el az utóbbi évtizedekben. Végigélte vezetőként a munkaerőhiány hatásait, és volt, hogy neki is be kellett állni egy-egy posztra annak érdekében, hogy ne álljon le a hotel, és a vendégek ne vegyenek észre az egészből semmit.

Eleinte a munkakölcsönzők jelentették a kiutat, aztán már ott is nagymértékű fluktuációt tapasztaltak. Később a kölcsönzők is távol-keleti munkavállalókat utaztattak be, és egyre inkább elterjedt a munkaerő-közvetítés is, ami stabilabb, kiszámíthatóbb megoldást kínált. A Work&Smile legnagyobb ügyfelei továbbra is szállodák, akik számára komplett thai csapatokat állítanak össze, és utaztatnak be.

Négy területen azonban a mai napig erős túlkereslet tapasztalható: ez a recepció, a housekeeping, az étterem és a konyha (kisegítő) területe. A legproblémásabb ebből a recepció: az itt dolgozó pénzt kezel, tehát ez erősen bizalmi állás, amire sokáig könnyen lehetett magyar munkavállalókat találni. Most azonban már ez is nagy kihívás.

A recepciós munkája 80 százalékban adminisztráció – árulja el Görög Rudolf. Ez pedig azt jelenti, hogy a munkája kettéoszlik a 20 százalék bizalmi, fontos feladatokra, és 80 százalék olyan munkára, amit automatizálással, szoftverekkel, leolvasókkal, mesterséges intelligencia által kezelt dokumentumokkal kiválthatóak már most, vagy a közeljövőben azok lesznek. 

„Egy dubaji ötcsillagos luxushotelben nem a recepció fogad. Egy megbízott helyi ember lép oda hozzád, leültet, megkínál datolyával, és intézi a foglalásod meg a poggyászod. Szól, ha felmehetsz az emeletre, ahol egy pályakezdő fiatal fogad, az adott szint felelőse, aki üdvözöl, majd elvégzi a minimális adminisztrációt” – árulja el Rudolf.

Ez is azt mutatja, hogy a most érvényes pozíciók nincsenek kőbe vésve. Az adminisztrációs terhek csökkennek, a vendégekkel való személyes törődés, a concierge feladatai pedig esetleg megnőnek. De hogy miként fog végül lezajlani ez a folyamat az egyes kategóriájú szállókban, egyelőre nem tudni pontosan.

Egy biztos: a piacon a vendégmunkások mindenképp új helyzetet teremtenek. Egyrészt azzal, hogy két évig, stabilan egy helyen dolgoznak, ezért megbízhatóak, viszont a magyar nyelv ismeretét nem várhatjuk el tőlük, még két év után sem. Ha pedig abból indulunk ki, hogy milyen feladatokat bízhatunk rájuk, akkor eljuthatunk a helyes válaszokig azzal kapcsolatban, hogy miként kellene szervezni a saját munkánkat az adott területen, hogyan kell megosztani a feladatokat a magyar és külföldi dolgozók között, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki ebből az új helyzetből.