A munkaerőpiac hiánybetegségei a sofőr szakmát is érintik. A Világgazdaság adatai szerint Magyarországon tíz százalékot is meghaladja a sofőrhiány, Európában pedig 400-600 ezer sofőrre lenne szükség. Egyre többen választják a távol-keleti országokat, mint új sofőrök toborzásának helyszínét, nem véletlenül: a Work & Smile targoncást és kisteherautó-sofőrt is közvetített már ügyfeleinek, és láttuk, hogy a munkába állás zökkenőmentes lehet, ha megfelelően felkészülünk rá.

Jogosítvány

Az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény meghatározza azokat az országokat, amik elfogadják az egymás területén kiadott vezetői engedélyeket. Az egyezménynek tagja Magyarország mellett 85 másik ország is, köztük Thaiföld, a Fülöp-szigetek, Vietnam és még több másik ázsiai ország. Ez azt jelenti, hogy egy nagyon egyszerű és gyors honosítás után a thai jogosítvány használható minden további nélkül Magyarországon is.

Találunk egy ilyen kitételt is a törvényben:

„A megfelelőnek tekintett okmány birtokában a folyamatos tartózkodás kezdetétől számított egy évig lehet vezetni, ezt követően a külföldi vezetői engedély, járművezetői vizsgakötelezettség nélkül cserélhető magyar okmányra.”

Vagyis egy év után a magyar okmány automatikusan jár az itt dolgozónak.

Mielőtt fogadjuk a távol-keleti munkavállalót, érdemes utánanézni, hogyan fest egy jogosítvány az országukban. A thai jogosítványoknak több kategóriája van, és az alábbi linken megtekinthetőek.

Az átmenetileg kapott thai jogosítványnak zöld színű csík található a felső részén (ez 2 évig érvényes, utána váltható be állandó jogosítványra). A piros és a lila jelzés az állandó jogosítvány.

(Az évszámokon ne akadjunk fenn, Thaiföldön jelenleg a 2500-as években járnak.)

Jobbkormány és egyéb szabályok

Thaiföldön jobbkormányos autókat vezetnek, mivel az 1900-as években az angol királyi család egy jobbkormányos autót ajándékozott a thai királynak (Thaiföld sohasem volt európai gyarmat, így ott ez az ajándék okozta a jobbkormányos autók elterjedését). Eleve ezt is meg kell szoknia azoknak a sofőröknek, akik először érkezik az Európai Unió területére. Vannak azonban olyan sofőrök, akiknek van már nemzetközi tapasztalatuk, így számukra nem szükséges az átállás.

A minket megkereső cégeknek gyorsan tudunk találni képzett vezetőket Thaiföldön, akik szívesen utaznak Magyarországra, kínálatból nincs hiány. Fontos tanács azonban, hogy mielőtt munkába állna a dolgozó, üljünk mellé a járműbe. Vannak szabályok, amik nálunk érvényesek, de az ő hazájukban nem, és ezeket így tudjuk leghatékonyabban elmondani nekik. Például Thaiföldön szabad jobbra kanyarodni pirosan jelző lámpa esetén is, de Magyarországon ezért súlyos büntetés jár.

A mi tapasztalatunk az, hogy a kiszállítással foglalkozó thaiok Magyarországon nagyon gyorsan tanulnak, és képesek önállóan dolgozni, beleértve az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Amennyiben pedig mégis kommunikációs nehézség adódik, mindig ott van a thai mosoly, a kedvesség, amivel áthidalhatóak ezek a szakadékok.

A honosítással kapcsolatban itt tájékozódhatunk.